چگالي كلمات كليدي و نحوه استفاده بهينه از آن

وبلاگي براي آشنايي بيشتر نسبت به مفاهيم طراحي وبهينه سازي سايت

چگالي كلمات كليدي و نحوه استفاده بهينه از آن

 مطمئناً با مفهوم كلمه كليدي و اهميت آن در سئو آشنا هستيد و مي دانيد در انتخاب كلمات كليدي سايت بايد از چه اشتباهاتي پرهيز كنيد. در اين مقاله قصد داريم شما را با مفهوم جديدي در ارتباط با كلمه كليدي آشنا كنيم: چگالي كلمات كليدي.

زماني كه بحث چگالي كلمات كليدي به ميان مي آيد، سئوكاران به دو دستۀ مخالف و موافق تقسيم مي شوند. عده اي از متخصصان سئو (كه بيشتر بر اساس تجربه عمل مي كنند) معتقدند چگالي كلمات كليدي امر مهمي در رتبه بندي سايت به شمار مي آيد. اما دستۀ دوم معتقدند كه چگالي كلمات كليدي ديگر در سئو تاثيري ندارد و با پيشرفت تكنولوژي Semantic موتور جستجوي گوگل، بالا بردن چگالي كلمات، تنها باعث ناخوانا شدن محتوا و حتي در مواقعي باعث جريمه شدن يك سايت مي شود.

در نوين، تجربه به ما ثابت كرده است كه گوگل در جستجوي Semantic در حال پيشرفت است، اما هنوز هم چگالي كلمات كليدي بر روي رتبه سايت، به خصوص در جستجوهاي فارسي فاكتوري موثر هستند. اگر علاقه داريد در مورد چگالي كلمات كليدي بيشتر بدانيد، ادامه اين متن را از دست ندهيد.

چگالي كلمات كليدي چيست؟

چگالي كلمات كليدي، درصدِ استفاده از يك كلمه كليدي يا عبارت كليدي به نسبت تعداد كل كلمات محتواي يك صفحه است. در مبحث سئو و بهينه سازي سايت، چگالي كلمه كليدي مي تواند به عنوان فاكتوري براي تشخيص مرتبط بودن محتواي يك صفحه با كلمه كليدي اصلي استفاده شود.

در اواخر سال 1990، چگالي كلمات كليدي فاكتور مهمي در رتبه بندي يك سايت به شمار مي آمد. با اين وجود، زماني كه وبمسترها به اهميت چگالي كلمات كليدي در سئو پي بردند، به قدري از كلمات كليدي در متن صفحه استفاده مي كردند كه خواندن محتوا عملاً غير ممكن مي شد.

به همين دليل موتورهاي جستجو، به خصوص گوگل، تصميم گرفتند كه ميزان اثرگذاري اين عامل را در سئو به حداقل برسانند. در حال حاضر اگر سعي كنيد با Keyword Stuffing، چگالي كلمات كليدي سايت خود را بالا ببريد، وب سايت شما توسط گوگل جريمه خواهد شد.

البته گفته هاي بالا به اين معني نيست كه نبايد از كلمات كليدي در محتواي خود استفاده كنيد، بلكه بايد اين عبارات را به شكلي معقول و كافي در محتواي خود به كار ببريد.


كلمات كليدي جهت اصلي محتواي شما را تعيين مي‌كند، بنابراين استفاده درست و به‌جا از كلمات كليدي نقش مهمي در مبحث سئو دارد. ممكن است برخي ادعا كنند كه نحوه استفاده از كلمات كليدي، مهارتي است كه به مرور زمان و بر اساس تجربه به دست مي‌آيد. براي مثال اگر شما سايتي براي فروش مبلمان اداري داشته باشيد، به تدريج متوجه خواهيد شد كه كليدواژه «طبي» يكي از جذاب‌ترين كلمه‌ها براي مشتري‌هاست. چنين دانشي نيازمند شناخت كافي از مخاطب هدف است، در واقع شما در گام اول بايد مخاطبتان را بشناسيد و بعد بدانيد كه آن‌ها به دنبال چه هستند؟ پر كردن مطلب با استفاده بي‌رويه از كلمات كليدي در متن يا تگ‌هاي متا، از جمله اشتباهات فاحشي است كه بسياري از تازه‌واردها انجام مي‌دهند. توضيحات بد و نامطلوب متا (meta description) با كلمات كليدي نادرست، باعث هدايت و ورود كاربراني به سايت مي‌شود كه به دنبال چيز ديگري آمده‌اند اما با يك محتواي كاملا نامرتبط مواجه شده‌اند، اين كاربران خيلي زود سايت را ترك مي‌كنند، نرخ پرش را به شدت افزايش مي‌دهند و آسيب‌هاي جدي به سايت وارد مي‌كنند.

زماني كه نسبت استفاده از كلمات يا عبارات كليدي را در يك متن ارزيابي مي‌كنيم، در واقع چگالي كلمات كليدي keyword density را محاسبه كرده‌ايم. اين موضوع اواخر دهه 1990، فاكتور مهمي براي رتبه‌بندي سايت به حساب مي‌آمد، اما از زماني كه وبمسترها با كاربردهاي اغراق‌آميز كلمات كليدي، متن‌هاي بي‌سروتهي ايجاد كردند كه خواندنش سخت و بي‌فايده بود، موتورهاي جستجو براي رتبه‌بندي سايت توجه كمتري به اين فاكتور نشان دادند. اين پديده كه keyword stuffing نام دارد، باعث افت رتبه سايت خواهد شد. بعد از روي كارآمدن الگوريتم‌هاي گوگل از جمله مرغ مگس‌خوار، مديران سايت‌ها متوجه شدند كه بايد به طور متعادل‌تري از كلمات كليدي استفاده كنند.
با اين حال، برخي متخصصان سئو چگالي كلمات كليدي را مفيد و برخي غير مفيد تلقي مي‌كنند. اغلب سئوكارهاي سنتي، معتقدند گنجاندن كلمات كليدي در متن، باعث افزايش رتبه سئو سايت مي‌شود اما متخصص‌هايي كه با اين روش مخالفند، تكنولوژي semantic موتور جستجوي گوگل را براي تشخيص محتواي صفحه كافي مي‌دانند. اين دسته از متخصصان سئو معتقدند بالا بردن تراكم كلمات كليدي، باعث جريمه شدن سايت مي‌ شود.
تكنيك پركردن صفحه با كلمات كليدي معمولا توسط متخصصان سئوي كلاه سياه توصيه مي‌شود اما به ياد داشته باشيد كه چگالي بيش از حد كلمات كليدي برآيند مثبتي براي شما به دنبال نخواهد داشت، زيرا هنگامي كه كراولرهاي موتورهاي جستجو سايت را بررسي مي‌كنند، الگوريتم‌ها بررسي مي‌كنند كه آيا كلمات كليدي به تعداد منطقي استفاده شده‌اند يا نه؟! اگر خزنده‌هاي موتورهاي جستجو اين‌طور نتيجه‌گيري كنند كه از كلمات كليدي به شكل غيرطبيعي استفاده شده است، سايت شما دچار افت رتبه مي‌شود و حتي ممكن است كه سايتتان از فهرست موتورهاي جستجو حذف شود. 

 

تراكم كلمات كليدي

 

چگونه چگالي كلمات يا عبارت كليدي را محاسبه كنيم؟

عبارت يا كلمات كليدي در تعداد كاراكترها با هم متفاوتند. متخصصان سئو معتقدند چگالي كلمات كليدي بايد بين يك تا سه درصد از كل محتواي صفحه را در بر بگيرد و اگر اين عدد از 3 درصد بيشتر شود، گوگل شما را متخلف شناسايي و اسپم مي‌كند.
فرمول محاسبه تراكم كلمات كليدي به صورت زير است:
(Nkr / Tkn * 100)
تعداد تكرارهاي كلمات كليدي در متن با Nkr نشان داده شده است و Tkn تعداد كل كلمات به كار رفته در متن است. در واقع تعداد دفعات تكرار شدن كلمه كليدي در متن، بر تعداد كل كلمات متن تقسيم و در نهايت ضرب در 100 مي‌شود. توجه داشته باشيد كه هنگام محاسبه اين عدد بايد تگ‌هاي HTML و ديگر تگ‌هاي داخل صفحه را نديده بگيريد، زيرا تگ‌هاي Embed در متن نمايش داده نمي‌شوند. اما اگر قصد محاسبه تراكم عبارت‌هاي كليدي را داريد، اين فرمول كمي دچار تغيير مي‌شود. به اين ترتيب شما بايد تعداد كلمات در عبارت كليدي را در تعداد دفعاتي كه كلمات كليدي تكرار شده‌اند ضرب كنيد و عدد به دست آمده را بر تعداد كل كلمات به كار برده شده در متن تقسيم كنيد و با ضرب در 100، عدد نهايي را به دست بياوريد.

تراكم كلمات كليدي در متن بايد چگونه باشد؟

كلمات كليدي بايد طوري در متن استفاده شود كه موتورهاي جستجو را به كشف محتواي اصلي صفحه هدايت كند و در ضمن خواندنش براي كاربران سخت و غيرقابل فهم نباشد. معمولا توصيه مي‌شود در هر پاراگراف يك بار از كلمه كليدي استفاده كنيد هرچند كه فرمول خاصي در اين زمينه وجود ندارد اما تجربه متخصصات وب 24 در سئو، نشان مي‌دهد كه براي رسيدن به نتيجه مطلوب، بهتر است كلمات كليدي را در بخش‌هاي زير به كار ببريد:
•    متن اصلي
•    تگ H1
•    عنوان صفحه
•    URL سايت
•    تگ Alt تصاوير
•    لينك هاي داخلي سايت
•    توضيحات متا يا Meta Description
بهترين كار اين است كه به جاي تكرار يك كلمه كليدي خاص و مشخص، از انواع مختلف كلمات كليدي، مترادف‌ها و يا عبارت‌هاي طولاني استفاده كنيد. هم‌چنين بايد توجه داشته باشيد كه شما براي موتورهاي جستجو مطلب نمي‌نويسيد بلكه مطلبتان را براي موتورهاي جستجو بهينه و قابل فهم مي‌كنيد اما در اصل، محتواي شما بايد تجربه كاربري مطلوبي براي مخاطب‌ها ايجاد كند، اين تجربه كاربري مي‌تواند تاثير زيادي در بهبود رتبه سايت داشته باشد.

ابزارهاي مفيد براي بررسي چگالي كلمات كليدي 

يكي از مهم‌ترين اقدامات تيم سئو، تحقيق كلمات كليدي و تدوين استراتژي مناسب براي به كارگيري از كلمات كليدي در متن است. ابزارهايي مانند KWFinder مي‌توانند در انتخاب كلمات كليدي كمك كننده باشند، اما براي سنجش تراكم و چگالي كلمات كليدي، افزونه‌هايي مانند Yoast كاربردي‌اند.
1.    افزونه Yoast صفحه سايت را بررسي مي‌كند و در صورتي كه استفاده از كلمات كليدي را بيش از حد نرمال تشخيص بدهد، تعداد كل كلمات را محاسبه مي‌كند و زماني كه كليدواژه را در متن نوشته شده، مشخص كنيد تراكم كلمات كليدي را نشان مي‌دهد و چراغ‌هاي سبز يا قرمز اين افزونه، مناسب بودن يا نبودن چگالي كلمات كليدي را هشدار مي‌دهند.
2.    نرم افزار ورد آفيس ( Office Word) روي تمام سيستم‌ها نصب مي‌شود و علاوه بر اين كه تعداد كل كلمات به كار برده شده را در پايين صفحه نشان مي‌دهد، با استفاده از كليدهاي تركيبي Ctrl+f كلمه كليدي مورد نظرتان را به همراه تعداد دفعاتي كه در متن به كار برده شده است، مشخص مي‌كند. در اين صورت فقط با يك نسبت ساده مي‌توانيد درصد تراكم كلمات كليدي را محاسبه كنيد.
3.    ابزار آنلاين Small SEO Tools Checker  تمام كلمات و عباراتي را كه به عنوان كلمه و عبارت كليدي مشخص كرده‌ايد، به شما نشان مي‌دهد.
4.    ابزار آنلاين Webconfs Density Checker ميزان چگالي هر كلمه را نشان مي‌دهد اما براي عبارات، قابل استفاده نيست.
5.    بهترين ابزار SEO Review Tools Keywords Checker است كه كلمات كليدي يك صفحه را بررسي مي‌كند و استفاده بي‌حد از واژه‌هاي مربوطه را هشدار مي‌دهد.

 

ابزار بررسي چگالي كلمات كليدي

جستجوي معنايي چيست؟

جستجوي معنايي به دنبال استخراج مفهوم از محتواست و صرفا با توجه به كلمه كليدي به مطالب رتبه نمي دهد. بلكه براي رتبه دادن كل محتوا را از نظر موضوع و مفهوم بررسي مي كند. مثلا اگر مقاله اي درباره “كيسه برنج” بخواهيد بنويسيد اگر به اندازه دانه هاي برنج اين كيسه، كلمه “كيسه برنج” را تكرار كنيد، موفق به كسب رتبه خوب در گوگل نخواهيد شد. بايد محتواي شما تمام موضوعات مرتبط با  “كيسه برنج” را پوشش دهد تا گوگل آن را به عنوان يك محتواي مناسب و كاربردي تشخيص دهد.

موتور هاي جستجو مثل گوگل هميشه در تلاش اند، بهترين و نزديك ترين نتايج به آنچه كاربر جستجو كرده را نمايش دهند. به همين دليل گوگل بايد بتواند ابتدا متوجه ماهيت صفحات شود تا به آن ها رتبه دهد، اين همان دليلي است كه گوگل از جستجوي معنايي به شدت استفاده مي كند.

فاكتور هاي جستجوي معنايي گوگل

گوگل از يك سري سيگنال ها براي بكار بردن جستجوي معنايي در كل نتايج جستجو استفاده مي كند:

  • جستجو هاي محبوب
  • محل جستجو كاربر
  • نوع جستجو
  • كلمات مترادف
  • كلمات هم گروه
  • كلمات مرتبط معنايي

جمع‌بندي :

با توجه به مطالب گفته‌شده، كلمات كليدي بخش مهمي از بازاريابي ديجيتال را به خود اختصاص مي‌دهد. تحقيق كلمه هاي كليدي و  كاربرد آن در متن، تگ‌هاي متا، عنوان سايت و صفحات، بايد با استراتژي انجام شود. در صورتي كه در يك متن به صورت اغراق شده و تعداد زياد از كلمه‌هاي كليدي استفاده كنيد، چگالي كلمات كليدي در صفحه شما بيشتر مي‌شود و كراولرهاي موتورهاي جستجو، ساييتان را اسپم مي‌كنند. با استفاده از فرمول‌هاي ارائه شده در متن و ابزارهايي مانند Small SEO Tools Checker به راحتي تراكم كلمات كليدي در صفحه را بسنجيد و در صورت نياز، از عبارت‌هاي كليدي و مترادف‌ها استفاده كنيد تا بتوانيد رتبه‌تان را در صفحه نتايج موتورهاي جستجو ارتقا بدهيد.

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.