مقايسه طراحي سايت با PHP و ASP.NET

وبلاگي براي آشنايي بيشتر نسبت به مفاهيم طراحي وبهينه سازي سايت

مقايسه طراحي سايت با PHP و ASP.NET

 مقايسه طراحي سايت با PHP و ASP.NET


مقايسه زبان php و سكوي asp.net براي طراحي سايت بحثي طولاني و تمام نشدني است. اكثر شركت ها و برنامه نويساني كه يك زبان برنامه نويسي را ياد ميگيرند علاقه مند به دفاع كردن از آن زبان هستند و بعضا دلايل غير منطقي و غير علمي براي كار خودشان دارند. دليل اينكه تصميم گرفتم اين مقاله را بنويسم دامن زدن به بحث هاي طولاني و غير منطقي كه بين برنامه نويسان زبان هاي php و asp.net وجود دارد نيست زيرا شخصا اعتقاد دارم كه زبان هاي برنامه نويسي ابزار هستند و در صنعت نرم افزار نيروي انساني و تخصص است كه حرف اول را مي زند نه يك زبان برنامه نويسي. يك برنامه نويس بد با هر زباني ميتواند يك برنامه ضعيف، كند، غير ايمن و سرشار از باگ را توليد كند و يك برنامه نويس خوب با يك زبان قديمي نيز مي تواند يك برنامه خوب بنويسد.

دليل اصلي من از نوشتن اين مقاله صحبت هايي است كه به طور اتفاقي در دو جلسه متفاوتي كه داشتم شنيدم، دلايل مطرح شده در دفاع از زبان اسكريپتي php به قدري براي من عجيب بود كه نهايتا مجبور شدم در اينترنت جستجو كرده و به دنبال كشف واقعيت باشم.

قبل از اينكه وارد مباحث مربوط به مقايسه اين دو زبان بشويم لازم است اين نكته را مطرح كنم كه من به عنوان برنامه نويس وب بيش از 15 سال تجربه برنامه نويسي دارم و در اين مدت با زبان ها و پلتفرم هايي مانند جاوا، php ، asp، و asp.net كار كرده ام و به تمام آنها مسلط هستم.

تبليغات درون متني/

اگر تمايل داريد براي شركت خود اقدام به طراحي سايت كنيد پيشنهاد مي كنم ابتدا مقالات مربوط به تفاوت طراحي سايت شركتي و طراحي سايت فروشگاهي را مطالعه كنيد. من به شما پيشنهاد مي كنم خدمات طراحي سايت پيام آوا را براي اين كار نگاه كنيد. شركت پيام آوا بهترين و با كيفيت ترين خدمات طراحي سايت را در قالب طراحي سايت ارزان و مقرون به صرفه به شما ارائه مي كند.

تبليغات درون متني

 

 

برخي از مواردي كه در دفاع از php مطرح مي شوند عبارتند از:

سرعت php از asp.net بيشتر است؟

يكي از دلايلي كه برنامه نويسان php براي دفاع از آن مطرح مي كنند سرعت آن است و ميگويند كه سرعت php از asp.net بيشتر است، در حاليكه آزمايشات انجام شده نتيجه كاملا متفاوت را نشان مي دهند. از نظر منطقي نيز چنين چيزي امكان ندارد به اين دليل كه كدهاي خروجي asp.net در سمت سرور تفسير نمي شوند و به صورت dll هستند و web server در زمان اجراي كدها هيچگونه زماني براي تفسير آنها نمي گذارد و با سريعترين زمان ممكن اجرا مي شوند. لذا چنين حرفي هيچ پايه و اساس علمي ندارد.

براي بررسي سرعت ميان زبان هاي سمت سرور و مقايسه سرعت php و asp.net مقاله زير را مشاهده كنيد:

همانطور كه در نتايج آزمايش مقاله فوق مشخص است، سرعت asp.net قابل مقايسه با ساير زبان ها و تكنولوژي ها نيست و به مقدار قابل توجهي مخصوصا در زماني كه مقدار داده ها افزايش مي يابد و مقياس سازماني است سريع تر است.

امنيت php بالاتر است؟

ايمن بودن نرم افزارهاي كدباز يكي از مباحثي است كه برخي برنامه نويسان مطرح مي كنند. به طور كلي هر سيستمي كه افراد زيادي بر روي آن كار كنند و استفاده كنندگان زيادي داشته باشد به مرور تكميل مي شود. اما كدباز بودن نه تنها دليل بر ايمن بودن نيست بلكه در بسياري از موارد ممكن است باعث شود كه سيستم فوق مورد حمله قرار گرفته و هك شود. به عنوان مثال پلتفرم جوملا كه بر پايه php است يكي از ضعيف ترين پلتفرم ها از نظر امنيتي است و هر از چندگاهي شاهد هك شدن نسخه هاي مختلف آن در اينترنت هستيم.

برخي از مشكلات امنيتي كه ممكن است به خاطر برنامه نويسي سايت پيش بيايد عبارتند از:

Remote code execution
SQL injection
Cross Site Scripting (XSS)
Session Hijacking
XSRF

هيچكدام از موارد بالا ارتباطي به زبان برنامه نويسي ندارد و برنامه نويس بايد با موارد فوق آشنا باشد تا مشكل امنيتي براي آن بوجود نيايد. ضمن اينكه سيستم هاي بسيار زيادي در دنيا وجود دارند كه با پلتفرم دات نت كار ميكنند و اگر اين پلتفرم مشكل داشت قطعا هيچ كدام از اين شركت ها به سمت آن نمي رفتند.

سايت هاي بزرگي مانند گوگل، فيسبوك و آمازون با php برنامه نويسي شده اند؟

پاسخ قطعا منفي است! سايت هاي فوق عمدتا از زبان هاي c++ پايتون و جاوا براي برنامه نويسي سمت سرور خود استفاده مي كنند و به هيچ وجه از پلتفرم هاي اپن سورس مثل php در طراحي بخش هاي اصلي آنها استفاده نشده است. تنها گوگل براي برخي از سرويس هاي جانبي خود به طور محدود از زبان php استفاده مي كند. تنها سايت پربازديد دنيا كه از php استفاده مي كرده است سايت ياهو است كه آن هم در حال انتقال برنامه هاي خود به زبان جديد node.js است.

اگر ايران به قانون كپي رايت بپيوندد...

 در حال حاضر درصد قابل توجهي از سايت هاي بزرگ اينترنتي بر پايه asp.net طراحي شده اند، سوال اينجاست كه مگر كشورهاي ديگه از قانون كپي رايت حمايت نمي كنند؟ پس چرا با اين وجود استفاده از تكنولوژي دات نت روز به روز در اين كشورها رو به افزايش است؟ متاسفانه زماني كه ما ميخواهيم هزينه استفاده از يك سيستم را محاسبه كنيم فقط به قيمت خريد آن فكرميكنيم و اين فرهنگ در ما ايراني ها وجود دارد.

درست است كه زبان php يك زبان اپن سورس و رايگان است، اما اگر شما بخواهيد يك پورتال اينترنتي را با استفاده از آن طراحي كنيد اين كار چقدر زمان خواهد برد؟ آيا خروجي پروژه به مقدار كافي مقياس پذير خواهد بود؟ آيا قابليت توسعه و گسترش كافي خواهد داشت؟ اگر هزينه استخدام يك برنامه نويس n تومان در ماه باشد و پروژه php سه ماه طول بكشد و پياده سازي همان پروژه با asp.net يك ماه زمان بخواهد، عاقلانه خواهد بود كه با خريد لايسنس به سمت asp.net برويم يا از سيستم رايگان php استفاده كنيم؟

اگر منطق فوق درست بود، تا كنون تمام كشورهاي دنيا از php استفاده مي كردند و كسي به سراغ asp.net نمي رفت در حاليكه در عمل مي بينيم كه چنين نيست.

گرچه سعي كردم بي طرفانه به مقايسه هر دو تكنولوژي فوق بپردازم اما واقعيت اين است كه پلتفرم asp.net از نظر امكانات، سطح تكنولوژِي و قابليت هايي كه دارد به هيچ وجه قابل مقايسه با زبان اسكريپتي php نيست. استفاده از php تنها زماني منطقي است كه يك اسكريپت رايگان و آماده براي پروژه اي كه مي خواهيد انجام دهيد وجود داشته باشد و نوشتن مجدد كد مقرون به صرفه نباشد. از طرف ديگر به دليل اينكه سرورهاي لينوكس از asp.net پشتيباني نميكنند و قيمت ارزان تري نسبت به سرورهاي ويندوزي دارند، بسياري از افراد به دليل صرفه جويي در زمينه هاست به سراغ php مي روند، در حاليكه به دليلي كه در بخش قانون كپي رايت ذكر كردم چنين كاري مقرون به صرفه نيست!

چه زماني بهتر است از php استفاده كنيم؟

  • اگر پروژه اي كه ميخواهيد انجام دهيد يك پروژه كوچك است و در مقياس هاي بزرگ عملياتي اجرائي نميشود php ميتواند گزينه خوبي باشد.
  • اگر اسكريپت هاي آماده و كدهاي آماده براي پروژه فوق به زبان php وجود دارند، گزينه مناسبي است.
  • اگر سرور شما لينوكس است، از php استفاده كنيد.

چه زماني بهتر است از asp.net استفاده كنيم؟

  • اگر پروژه شامل انواع نقش هاي سيستمي و سطوح دستري مختلف و يك پورتال است از دات نت استفاده كنيد
  • اگر مي خواهيد از ساختارهاي نوين برنامه نويسي مانند MVC استفاده كنيد از دات نت استفاده كنيد
  • اگر مي خواهيد نرم افزار وب شما به صورت شي گرا توليد شود از دات نت استفاده كنيد
  • اگر به دنبال توسعه ساختار و پشتيباني سيستم در دراز مدت هستند و ديد كوتاه مدت به پروژه نداريد از دات نت استفاده كنيد

سخن پاياني

بازاريابي و تبليغات به ركن اساسي جامعه امروز ما تبديل شده است. سئو و بهينه سازي سايت براي موتورهاي جست و جو و همچنين تبليغات گوگل ادوردز از جمله مهمترين روش ها براي بيشتر ديده شدن سايت شما به حساب مي آيد. شركت پيام آوا خدمات طراحي سايت تهران و سئو را با مناسب ترين قيمت به شما ارائه مي دهد.

 

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.